Корисничке алатке

Алатке сајта


ђорђе_крстић

Ђорђе Крстић

Ђорђе
Крстић
ђорђе_крстић.jpg
Рођење:
30. април 1851.
Стара Кањижа,
Аустријско царство

Смрт:
30. октобар 1907.
Београд, Србија

Познат као:
сликар

Ђорђе Крстић (Стара Кањижа, 30. април 1851 — Београд, 30. октобар 1907),1) српски сликар.

У Минхену је завршио Ликовну академију, на којој је под утицајем њемачког реализма сликао дјела попут Анатома и Утопљенице. По повратку у Србију двије године је путовао Србијом и сликао је пејсаже и историјске споменике. Радио је иконостасе, међу којима се истиче иконостас у Чуругу и Саборној цркви у Нишу. Иконостас у Нишу изазвао је бурну полемику, па га није довршио. Међу његовим пејсажима истиче се Бабакај. Сматра се једним од најзначајнијих представника реализма у српском сликарству. Својом борбом за национални стил, дао је јединствен печат српској умјетности посљедњих деценија XIX и прве деценије XX века.2)

Школовање

Ђорђе Крстић је рођен 18. априла/30. априла 1851. године у Старој Кањижи.3)) Рано дјетињство провео је у Чуругу, у коме је завршио основну школу.4) Након српске и мађарске основне школе отац га је хтио послати на обућарски занат. Млади Ђорђе је међутим 1865. побјегао у Сремске Карловце да настави школовање. Ту је завршио вишу њемачку основну школу и два разреда српске гимназије. Прекинуо је школовање и отишао код тетке у Београд, али тетка га је отерала, па је потражио склониште у Саборној цркви.5) Један црквењак га је задржао и омогућио му да се издржава радећи по црквама, па је тако завршио још два разреда гимназије и два разреда богословије.6)

Сликарство и стипендија

Још као гимназијалац израдио је слике Источно питање, Решење источног питања, Србија на Косову и Пут к ослобођењу Истока.7) Поред тога нацртао је и Споменик кнеза Михаила и 10. август, слику, која је симболисала 10. август 1872, дан када је Милан Обреновић проглашен пунолетним.8) Милану Обреновићу се свидела слика 10. август, па је поручио Крстићу да напише молбу за стипендију.9) Због цртежа 10. август сам кнез Милан Обреновић га је позвао да замоли за стипендију. Добио је стипендију и 1873. отишао је у Минхен.10) Кнез га је узео за свог питомца и наредио му да се не враћа ни распустом у Србију.

У Минхену

Тако је Крстић провео десет година 1873—1883. у Минхену. Учио је најпре у умјетничко-занатској школи професора Ото Зајца (нем. Otto Seitz), а када је Зајц постао професор на Умјетничкој академији онда се побринуо да и Крстића ту приме.11) Награђиван је на академији два пута медаљама.12) Након дугогодишњега боравка на Умјетничкој академији обратио се 1881. године Народној скупштини Србије са планом културно-умјетничког развоја српске омладине.13) Тражио је да се цртање уведе као обавезан предмет у свим школама и да се оснује катедра историје умјетности.14) У Минхену се Крстићев рад може поделити на два периода. У првом периоду од 1873. до 1878. постепено је сазревао као сликар.15) Из тога периода сачувано је неколико цртежа: Гуслар, Рањеник, На Косову, Херцеговка на стражи.16) Други период је био од 1879. до 1883. и то је био најплоднији период целога његовога живота.17) Из тог периода су слике: Анатом (1880), Портрет професора Кремера (1880), Утопљеница (1879), На извору (1882), Под јабуком (1883), Растанак (1883), Писци јеванђеља (1883) и Слепица (1883).18) Његове слике Анатом и Утопљеница биле су награђена на минхенској академији.19) Још 1880. за време боравка у Минхену тражио је да му се у Србији одвоје две собе за изложбу његових слика.20) Била је то након изложбе Стевана Тодоровића друга сликарска изложба у Београду.21)

Повратак у Србију

У Минхену је завршио академске студије, а по повратку у Србију краљ Милан му је наложио да путује Србијом и неослобођеним крајевима и да слика народни живот, историјске споменике и пејзаже за кнежеву галерију. На путовању је провео скоро двије године, а на изложби 1884. поред слика из минхенског периода изложио је и слике са пута по Србији.22) Биле су то скице славних историјских мјеста и пејзажи српских градова.23) Од радова насталих на том путу истичу се: Пејзаж са Косова поља, Из околине Чачка, Из Лесковца, Студеница, Жича, итд. Вјероватно и изванредна мртва природа Аласка врата спада у тај период.24) Почео је да ради и иконостасе, најприје у Старом Аџибеговцу, па у Лозовику.25) Међутим приликом израде иконостаса за нишку Саборну цркву почео је да нарушава стари прописани распоред на православним иконостасима.26) Поред Богородице и Христа у реду престоних икона покушао је да стави и Смрт кнеза Лазара и Свети Сава благосиља Српчад, а радио је и друге преступе, па је усљедила критика, јер је историјско-религиозним темама намјенио ранг престоних икона.27) Међутим онда се 1886. умјешао Крстићев пријатељ Михаило Валтровић, који је похвалио његове слике у нишкој цркви.28) Развила се око тога жива дискусија, која је трајала пуне двије године, а окончала се Крстићевим повлачењем са израде иконостаса у Нишу.29) Једно време је путовао Италијом. Године 1888. ушао је у државну службу као наставник цртања у реалци. Године 1890. постаје стални, а 1898. виши учитељ цртања у другој београдској гимназији. Године 1899. прелази у вишу женску школу, 1900. у гимназију краља Александра, 1902. у Вукову гимназију и 1905. у богословију. И као наставник је био одличан и оригиналан. Увео је сликање у природи са ђацима због чега је дошао у сукоб са Стеваном Тодоровићем.

Обретење главе кнеза Лазара

Од 1890. почео је да се разбољева, а и рад у школи ометао га је у сликању.30) Иако је био болестан радио је на слици Свети Сава благосиља Српчад. Поново је био болестан 1893, па је морао да иде на одмор у Опатију (Абацију).31) Након тога до 1897. радио је на иконостасу цркве у Чуругу, што је био његов најбољи иконостас. На сугестију француског сликара Леона Бона радио је на композицији Пад Сталаћа.32) Ипак иако је та слика била спремана за Свјетску изложбу 1900. спада у његове слабије радове.33) Под утицајем народне пјесме насликао је 1905. изванредно Обретање главе кнеза Лазара.34) Његов барокно-драматични пејсаж Бабакај (1906) изгледа да је био инспирисан песмом Војислава Илића из 1892.35) Разболио се фебруара 1907. од тешке астме, катара и запаљења бубрега.36) Умро је 30. октобра 1907.37)

Значајни радови су му 3 иконостаса, у Аџибеговцу, Чуругу и Нишу, историјска композиција Пад Сталаћа, Растанак српског војника, Руђер Бошковић, Утопљеница, две Гружанке, Обретење кнез Лазареве главе, Анатом, Пиљари код Х. Булија, Св. Марко у цркви Св. Марка у Београду итд. Уз то је израдио већи број портрета: трговца Перовића, краља Милана, В. Суботића итд. Од пејзажа и икона је урадио Арханђел Михаил за М. Валтровића, Св. Ђорђе за своју породицу, икону за осми пук, Триптихон и друге.

Почетком 20. вијека је оцјењиван за једног од најбољих јужнославенских умјетника. Нарочито се истицао његов сликарски темперамент и стваралачка машта, посебно у модерним живописима. Његов стил је био синтеза разних утицаја: минхенске школе, Ота Зајца и Габријела Макса, Ежена Делакроа, романтизма, Гистава Курбеа, натурализма и других. Карактерно је био доста својеглав и пристран, те тако није хтио да у Београду посјећује никакве изложбе, већ се приклањао властитим концепцијама.

Академик

Редовни је члан Српског ученог друштва (Одбора уметничког) од јануара 1884. Почасни је члан Српске краљевске академије од новембра 1892.

Галерија

Литература

  • Дејан Медаковић, Српски сликари XVIII-XX века: ликови и дела, Београд, Просвета (1994)
  • Народна енциклопедија српско–хрватско–словеначка, Београд, 1924. 2 (В. Петровић).
  • Енциклопедија Југославије, Загреб, 1955–1971. 5.
  • Enciklopedija likovnih umjetnosti, Zagreb, 1959–1966. 3.

Спољне везе

3)
„ЖИ”, Дејан Медаковић, Српски сликари XVIII-XX века: ликови и дела, Београд, Просвета (1994
4) , 5) , 6) , 7) , 8) , 9) , 10) , 11) , 12) , 13) , 14) , 15) , 16) , 17) , 18) , 19) , 20) , 21) , 22) , 23) , 24) , 25) , 26) , 27) , 28) , 29) , 30) , 31) , 32) , 33) , 34) , 35) , 36)
ЖИ
ђорђе_крстић.txt · Последњи пут мењано: 2023/07/06 18:43