Садржај

Стојан Аралица

Стојан
Аралица
stojan_aralica.jpg
Рођење:
24. децембар 1883.
Шкаре, Оточац,
Аустроугарска

Смрт:
4. фебруар 1980.
Београд, СФРЈ

Стојан Аралица (Шкаре, Оточац, 24. децембар 1883 — Београд, 4. фебруар 1980), српски сликар и графичар, који је био члан Удружења ликовних уметника Србије, Српске академије наука и уметности (САНУ) и Југославенске академије знаности и умјетности (ЈАЗУ).

Биографија

Сликар и графичар Стојан Аралица је основно образовање стекао у родном Оточцу, а учитељску школу је завршио у Осијеку. За време учитељевања почео је да се бави сликарством и тада је направио своје прве слике. Прве поуке из сликарства је добио у приватној школи Хенриха Книра у Минхену. Године 1910. уписује се у класу Карла Мара на минхенској Високој школи за ликовну уметност, а две године касније прелази у класу Лудвига Хертериха. По избијању Првог светског рата враћа се у Загреб и отвара приватну сликарску школу. Потом одлази у Праг, где похађа графички одсек Академије за ликовну уметност, код Аугуста Бремса, а потом код Макса Швабинског.1) Део живота је провео у Риму, Паризу, Стокхолму, а једно време је провео у селу Брестач код Руме, где је радио као учитељ. После 1948. настањује се у Београду где остаје до краја живота.

Његов опус чини преко 1.500 уметничких дела. Он се хронолошки може поделити на минхенску, париску, загребачку и београдску фазу, са јасно одређеним стилским обележјима. У првој фази видљиви су утицаји академизма и сецесије. Почиње са портетима и сакралним мотивима, да би потом наставио да ради портете и актове. У Паризу из основа мења уметнички приступ, а најчешћи мотиви су му пејзаж и мртва природа. У време када је живео у Загребу сликао је властити доживљај предела са Јадрана. То је најуспешније доба његовог стваралаштва, са сликама пуним топлине, светлости и интезивне чисте боје. Његово дело је пуно ведрине и оптимизма, са истанчаним осећајем за боју и прозрачну атмосферу медитеранског поднебља. Најзначајније слике: Мотив из Лошиња, Жена са сламним шеширом, Портрет Б. Петронијевића, Пут и др.2)

Доминантан сликарски стил му је у духу париског постимпресионизма и лирске апстракције.

Дописни члан САНУ постаје 14. 11. 1965; редовни од 7. марта 1968. године. Био је члан ЈАЗУ (Југословенске академије знаности и уметности) у Загребу, члан је УЛУС-а и уметничких група Облик, Дванаесторица и Шесторица. Самостално је излагао у Загребу, Осијеку, Карловцу, Београду, Сплиту, Стокхолму, Сомбору. У Оточцу је 1972. основао фонд Стојана Аралице.

Дела му се налазе у Загребу у Модерној галерији и Галерији савремене уметности, у Београду у Народном музеју, Музеју савремене уметности и Музеју града Београда, Спомен-збирци Павла Бељанског у Новом Саду, Галерији уметнина у Сплиту и у другим југословенским и иностраним збиркама. У Оточцу је у Спомен дому 1979. основана посебна збирка слика С. Аралице.

Умро је у Београду, 4. фебруара 1980. године, а сахрањен је у Алеји заслужних грађана на Новом гробљу у Београду.

Група „Облик”

Заједно са својим колегама Петром Палавичинијем и Бранком Поповићем, Јован Бијелић је 1926. формирао групу „Облик” коме приступају: Петар Добровић, Живорад Настасијевић, Тома Росандић, Вељко Станојевић, Сретен Стојановић, Сава Шумановић и Марино Тартаља као чланови оснивачи, а касније овој групи приступају: Игњат Јоб, Зора Петровић, Иван Радовић, Мате Размиловић, Ристо Стијовић, архитект Драгиша Брашован. Ова групу су сачињавали већ афирмисани ликовни уметници. Правила групе су донета на седници од 8. новембра 1930. године а Министарство унутрашњих послова их је потврдило 20. јула 1932.3) Касније су групи приступали и остали уметници као и сам Стојан Аралица.

Признања

У току живота и рада Стојан Аралица је добио многа признања:

Награде

Одликовања

Изложбе

Самостално је излагао у:

Учествовао је на важнијим групним изложбама у:

Галерија

Стојан Аралица: Мотив из Ровиња (1967.)
Стојан Аралица: Без назива
Стојан Аралица: Аутопортрет

Сродни чланци

Литература

Спољне везе


Stojan Aralica

3)
Тихић, Смаил (1972.). Јован Бијелић-Живот и дело. YU-Сарајево: „Веселин Маслеша”